Hodnocení obchodu na Zboží.cz

Co je vitamín B-komplex a co obsahuje?

B-komplex tvoří vitamíny vitamin B1 – thiamin, vitamin B2 – riboflavin, < strong>vitamin B3 – niacin, vitamin B5 – kyselina pantotenová, vitamin B6 – pyridoxin, vitamin B7 – biotin, vitamín B9 – folát tzn. kyselina listová a její deriváty a vitamin B12 – kobalamin. B vitamíny mají chemicky jen málo společného. B-komplex se jim proto říká kvůli tomu, že se vyskytují ve stejných potravinách a vzájemně se hodně ovlivňují. Možná vás také zajímá proč některá čísla v řadě chybí. Je to proto, že tyto bývalé vitamíny již do skupiny vitamínů nepatří.

Jaké jsou účinky vitaminu B na náš organismus?

Už jsme zmínili, že se jednotlivé vitamíny skupiny B vzájemně ovlivňují, zajímavé je však i to, že společně, jako B komplex mají jiné účinky, než samostatné B vitamíny. Mezi důležité účinky vitamínů B patří schopnost zvyšovat energii a zlepšovat výkon během fyzické zátěže. Pravidelné užívání má také pozitivní vliv na psychiku člověka, zlepšuje trávení a vstřebávání živin, pomáhá při migréně a podporuje kvalitu vlasů, nehtů a kůže.

Jak užívat vitamin B?

Doporučené denní dávkování:

B1 – 1,1-1,2 mg denně

B2 – 1,1-1,3mg denně (vegetariáni a vegani více)

B3 – 14-16mg denně

B5 – 5mg denně

B6 – 1,2 – 1,3 mg denně (při věku vyšším než 50 let se potřeba zvyšuje na 1,5-1,7mg)

B7 – 30 mcg denně

B9 - dospělí 400mg denně těhotné ženy 600mg, ne však více než 1000mg

B12 – 2,4mg denně

Kdy užívat vitamin B?

Komplex vitamínů B je vhodné užívat jednou denně. Třeba totiž pamatovat na to, že určitou část dávky přijímáte i klasicky v potravinách. Ideální je přijímat denní dávku vitamínů B vždy ve stejnou dobu a pravidelně, není dobré vynechávat dny, kdy jste si B komplex vzali. Může se stát, že berete léky, tehdy se o přijímání vitamínů B poraďte se svým lékařem. Nejvhodnější způsob jak užívat B komplex je spolu s jídlem. Snížíte tak riziko nevolnosti.

Mohu se vitamínem B předávkovat?

B komplex jsou vitamíny rozpustné ve vodě, což znamená, že jejich tělo jednoduše vyloučí v moči či potu. Je proto nepravděpodobné, že by se vám podařilo předávkovat, spíše naopak, budete mít nedostatek vitamínu B. Nadměrné množství některých vitamínů B může způsobit bolest hlavy, brnění některých částí těla, pocení, nevolnost nebo vysoký krevní tlak. Pozor na podávání vitamínu B pro děti, platí jiné dávkování, pozorně čtěte příbalové letáky.

Přírodní zdroje vitamínu B

Zdrojem jsou luštěniny, obiloviny, listová zelenina, kvasnice a jiné. B vitamíny však najdete také v houbách, ořechách a semenech. Ze živočišných potravin jsou nejvhodnější maso a vnitřní, vejce, mléko a produkty z něho.