Hodnocení obchodu na Zboží.cz

Vápník je minerál, který se přirozeně nachází v našem těle ve velkém množství. Je totiž základním stavebním prvkem kostí, ale také zubů. Má však mnohem větší využití. Důležitý je i pro správnou srážlivost krve, funkčnost svalů a přenos nervových impulsů. Především u dětí je opravdu důležité, aby měly vápníku dostatek.


Vápník

Co obsahuje vápník?

Nejlepším zdrojem vápníku jsou živočišné produkty, jako mléko, sýry, ale najdete ho i v zelenině. Ideální v zelené – hrášek, špenát, brokolice, atp. Chcete-li však vědět, která potravina obsahuje nejvíce vápníku, budete překvapeni, je to mák. Má až 12 násobný obsah kalcia oproti například mléku.

Jak správně užívat vápník?

Správné užívání vápníku je poněkud komplikované. Naše tělo ho totiž nezpracovává nejlépe. Vápník se v těle vstřebává ve střevech, tento proces však organismu přinese jen cca 40 % potřebné dávky vápníku. Navíc některé látky obsažené v rostlinách a hořčík zhoršují jeho vstřebávání a tak je někdy opravdu velmi obtížné dosáhnout ideálního stavu. Zejména vegetariáni a vegani mívají s vápníkem problémy. Přijímání, resp. vstřebávání vápníku se však dá výrazně zlepšit aktivním pohybem. Při fyzické zátěži se totiž zvýší průtok krve v organismu a to umožní přijmout tělu více vápníku než obvykle. V případě, že máte s vápníkem dlouhodobě problémy ideální je přijímat vápník přes doplňky stravy.

Doporučené denní dávkování vápníku: 

  • Dospělí: 900 - 1300 mg/den
  • Děti: 300 - 500 mg/den
  • Dospívající, těhotné a kojící ženy: 1200 až 1600 mg/den

Mohu se vápníkem předávkovat?

Předávkovat se přímo vápníkem je velmi obtížné, ba až nemožné. Ale pozor je třeba si dávat na jiné prvky. Vysoká hladina vápníku může znamenat i předávnkování vitamíny A nebo D, problémy se štítnou žlázou nebo nesprávnou funkcí nadledvinek.

Účinky vápníku na náš organismus

Ačkoli se vápník logicky nejčastěji spojuje s kostmi a zuby, kde se nachází až 99 % jeho obsahu v těle, jeho účinky jsou mnohem širší. Je velmi důležitý i pro správnou funkci srdce, svalů a nervů. Výrazně také ovlivňuje srážení krve a pozitivně působí na hojení ran. Nezastupitelné místo má také při dělení buněk. Dostatečný obsah vápníku je nutný pro správný růst a vývoj malých dětí, je nutné sledovat hladinu vápníku již v těhotenství. Důležitý je také pro kvalitní vlasy a nehty, ale také pro dobré fungování mozku, kvůli přenosu impulsů v nervech.

Projevy nedostatku vápníku

Nedostatek vápníku si všimnete poměrně rychle. Zvýší se počet zubních kazů, pozorovatelné jsou také změny na kostech, dochází však ik poruchám inteligence či chování a nezřídka se vyskytnou i kožní problémy. Průvodním jevem nedostatku vápníku bývá také onemocnění nemocného nervového systému zvané tetanie. Nedostatek vápníku je u populace poměrně běžný, proto jeho správnému doplňování věnujte zvýšenou pozornost.